Rallybiler

Som alt annet her i verden har rallybiler utviklet seg utrolig mye siden motorsporten begynte å bli populær. Det er ikke mer enn et halvt århundre siden rally spredte seg rundt i verden og tok pusten fra selv de mest robuste bilelskerne. De første rallybilene var primitive, men raske modeller, slike som BMW 328, Renault Dauphine, Volvo PV544 og den velkjente Mini Cooper. Ja, man brukte bilen til Mr. Bean i rally!

På 70-tallet begynte friske, moderne rallybiler komme på banen – Audi Quattro, Saab 96, Peugeot 504 og Porsche 911 var blant de mest kjente navnene. Disse modellene fikk stor popularitet også utenfor rallybanen, noe som satte full gang i utviklingen. De store bilprodusentene forstod hvor lukrativt det kunne være å skape en rallybil som tok seieren i ett av de store rallyløpene.

Tiåret senere var det flere titalls modeller ute og kjørte – BMW M1, Ferrari 288 GTO, Lancia 037, Nissan 240RS, Porsche 959, Opel Manta 400, Toyota 222D, ja, til og med en Lada kunne man se på rallybanene. Rallybilene ble raskere, de kunne tåle mye mer og førerne ble samtidig hyllet som helter når de vant flere løp etter hverandre. Nå om dagen er det færre rallybiler der ute, nettopp fordi utviklingen har eliminert de mindre sterke bilprodusentene og etterlatt kun de beste av de beste på banen.